Written by: Adea


 

Als we aan yoga denken, denken we vaak aan vloeiende bewegingen in een stille ruimte. Jezelf afzonderen van alles om je heen en jezelf tegenkomen. Mediteren. Tijd met je zelf spenderen, kalmeren, relaxen en een re-boost. Als je wilt weten wat voor invloed yoga allemaal op je lichaam delen we hier 3 voordelen van yoga.

 

  1. Energie

Hoe gek het ook mag klinken, yoga geeft een enorme energie boost. De stille ruimte,  de bewegingen zo kalm en rustgevend dat je haast niet zou denken dat het je een energie-boost geeft. Iets wat je misschien niet weet is dat stress en dagelijkse zorgen een groot deel van je energie in beslag nemen zonder dat we het door hebben. Yoga laat dit deel juist weer los. Dit komt door de betere bloedsomloop – er komt meer zuurstof in je bloed -, de stilte die je kalm maakt en de ontspanning.

 

  1. Spieren

Yoga versterkt je spieren. Dit hangt natuurlijk af van welk soort yoga je doet, maar versterken doet het zeker. Je spieren worden ook veel flexibeler. De flexibiliteit zorgt voor een verbeterende lichaamshouding en dat maakt de spieren in je rug sterker. Over het algemeen heeft de meerderheid van de mens een iets wat ze “slechte lichaamshouding” noemen. Dit komt doordat we lekker ineengezakt zitten op de bank wanneer we film kijken en haast nooit rechtop op een stoel zitten. Iets wat eigenlijk heel slecht voor het lichaam is, maar wie zegt nou nee tegen bankhangen?

 

  1. Nacht

Op drukke dagen op bijvoorbeeld het werk, thuis of op school overdag, komt het vaak voor dat je afwisselend slaapritme hebt in de nacht. De ene nacht slaap je een volle 8 uur en een andere nacht 5 uur. Yoga helpt je om bepaalde gedachtes die voorkomen voor je naar bed gaat los te laten. Het kalmeert je op een zodanige manier dat je veel dieper in je slaap kunt komen. Je lichaam laat los van de spanning en komt in een betere slaap. Yoga voor het slapen gaan is dus een goed idee!