Ben jij een echte snoozer of sta je meteen ‘aan’ zodra de wekker gaat? Wat voor ochtendtype je ook bent, de volgende tips helpen je de dag stressvrij te beginnen:

Start rustig op
Tegenwoordig gebruiken veel mensen hun telefoon als wekker. Dit heeft vaak tot gevolg dat we meteen na het wakker worden onze socials doorscannen. Hoe verleidelijk dit ook is, het is veel fijner om de dag rustig te beginnen zonder prikkels van buitenaf. Rek je rustig uit, mediteer, maak een kop koffie voor jezelf of neem in gedachten de dag alvast globaal door. Zelfs als je hier maar 5 minuten voor neemt, zal je merken dat je veel relaxter de dag begint.

Bereid je voor
Als je voordat je gaat slapen rekening houdt met het één en ander, dan kan het ontzettend schelen in de ochtend. Door bijvoorbeeld een outfit klaar te leggen of je ontbijt voor te bereiden (lees: overnight oats), voorkom je dat je hier in de ochtend nog last-minute over moet nadenken.

Sta iets eerder op
Door ’s ochtends iets eerder op te staan, creëer je meer ruimte in je planning en voorkom je dat je moet haasten. Je zal merken dat zelfs een kwartiertje eerder opstaan verschil maakt. Vijftien minuten lijkt weinig, maar geeft je de kans op in alle rust te douchen, het nieuws te kijken of iets anders te doen waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

Niet snoozen
Wij hoeven niet te benadrukken hoe verleidelijk het is om op de snooze button te drukken. Het is alleen zo slecht voor je natuurlijke slaappatroon, waardoor je alleen maar vermoeider wordt. Lukt het jou niet om meteen op te staan als de wekker gaat? Leg je wekker dan iets verder weg, zodat je je bed wel uit móet.

Alles op z’n plek
Hoe ga jij ’s ochtends net te laat de deur uit omdat je nog moet zoeken naar je huissleutels? Niets is vervelender dan haasten in de ochtend, dus zorg ervoor dat alles op een vaste plek ligt voordat je gaat slapen.