Na een lange dag werken, meteen door naar huis om vervolgens te koken, de sportschoenen aan te trekken en meteen weer te vertrekken naar de gym. Als je thuiskomt spring je onder de douche, om er ook net zo snel weer uit te stappen. Je ploft in bed en zelfs in bed check je nog even je mailbox, voordat je mag beginnen aan jouw welverdiende nachtrust. Ben jij ook zo iemand die maar doorgaat tot het bedtijd is? En als klap op de vuurpijl niet kan slapen, hoe hard je lichaam ook naar slaap hunkert? Dan zijn deze tips perfect voor jou! Doe is een avondje niks en kom tot rust.

1. Haal bewust adem
Als je een doorgewinterde yogi bent en regelmatig mediteert, dan heb je vast weleens gemerkt welke invloed je ademhaling heeft op hoe je je voelt en weet je ook hoe je die ademhaling kunt sturen. Merk je dat je onrustig bent of dat je even tot jezelf moet komen, pak dan een momentje voor jezelf en doe ademhalingsoefeningen.

2. Herhaal een mantra
Als je bezig bent met een ademhalingsoefening, kun je hardop of in stilte een mantra herhalen. Herhaal de mantra op het ritme van je ademhaling. Kies voor een mantra die je geruststelt en jou helpt te ontspannen. Beeld je in dat je op elke inademing ontspanning verwelkomt en bij elke uitademing spanning en stress loslaat.

3. Geuren
Geuren kunnen ontzettend veel invloed hebben op hoe je je voelt. Lavendel is een ontzettend fijne geur, die helpt bij ontspannen en een goede nachtrust. Spray wat lavendel olie op je kussen of smeer het op je polsen. De olie kan ook gebruikt worden in bad.

4. Leg je telefoon weg
Probeer ruim voordat je naar bed gaat je telefoon, tablet of ander scherm weg te leggen. Het blauwe licht van de schermen laat je hersenen denken dat het nog lang geen bedtijd is. Gewend om toch nog iets te doen voor het slapengaan? Leg dan een boek op je nachtkastje!