We zitten midden in de ‘Week van de werkstress’. Stress en met name werkstress is een groeiend maatschappelijk probleem. Volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) bleken 1,3 miljoen Nederlanders in 2018 last te hebben van burn-outklachten, dit onderzoek werd uitgevoerd door NTO en het CBS. Dit zijn dus niet allemaal mensen die al opgebrand zijn, maar die daar wel kans op lopen.

Heb jij ook regelmatig last van (werk)stress? De volgende yoga oefeningen helpen je te ontspannen.

1. Kindhouding (Balasana)
Een van de ontspanningsoefeningen die erg goed werkt voor zowel body en mind is de kindhouding. De Kindhouding stretcht de rug en armen op een hele rustige manier waardoor er ontspanning ontstaat door heel het lichaam. Bij elke uitademing voel je de achterkant van het lichaam wat meer richting de grond ontspannen.

2. Knieën naar de borst (Apanasana)
Apanasana zorgt voor een lichte natuurlijke massage van de onderrug. Het is een perfecte houding om contact te maken met de ademhaling en even tot jezelf te komen.

3. Liggende Twist (Supta Matsyendrasana)
Stress klachten uiten zich vaak in de rug en nek. Ontspanningsoefeningen bij stress zijn er daarom vooral op gericht om op deze plekken spanning los te laten. Een fijne manier om dat te doen is een liggende twist. Zowel je onderrug als je nek komen in een gedraaide houding waardoor je veel spanning kunt loslaten in deze gebieden

4. Savasana (Lijkhouding)
Savasana brengt diepe ontspanning in lichaam en geest en wordt vaak aan het einde van de yogales gedaan. Deze houding lijkt simpel, maar is een van de moeilijkste yogahoudingen. Dit omdat het oefening en focus vergt om de stroom van gedachten een halt toe te roepen en in een meditatieve staat te komen. De uitdaging in deze houding is dan ook om de gedachten als wolken voorbij te laten drijven en gefocust te blijven op de ademhaling. Daardoor verstilt de geest en wordt spanning losgelaten.