Een gezonder eetpatroon, vaker de trap nemen, op tijd naar bed… Er zijn zoveel gewoontes die wij onszelf hebben aangeleerd en waar we eigenlijk niet bij stilstaan. Sommige gewoontes zeggen we liever vaarwel en andere hopen we snel in ons systeem op te nemen. Dit laatste is zo makkelijk nog niet. In dit artikel geven we een aantal tips over hoe je van nieuwe gewoontes automatisme maakt.

1. Herhaling
Herhaling is de sleutel tot elke gewoonteverandering. Zowel goede als slechte gewoontes ontstaan door de regelmatige herhaling van een bepaalde handeling of gedrag. Door herhaling maken je hersenen een vast circuit aan. Steeds als je hetzelfde denkt, voelt of doet wordt dit circuit automatisch geactiveerd. Het kost inspanning om een gewoonte te doorbreken en een nieuwe gewoonte aan te leren. Maar als je eenmaal een nieuw spoor hebt aangelegd ontstaat vanzelf automatisme en dan wordt het weer gemakkelijk. Daarom is herhaling zo belangrijk.

2. Realistische verwachtingen
Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben als je jezelf een nieuwe gewoonte eigen wilt maken. Vier keer per week hardlopen is geen realistisch streven als je een hekel hebt aan hardlopen. De motivatie moet in dit soort situaties van heel ver komen, kies in plaats hiervan voor iets wat je kan volhouden. Ga zwemmen, als je wél blij wordt van water, of dansen als je houdt van bewegen op muziek.

3. Wees positief
Probeer alles rondom jouw nieuwe gewoonte positief te formuleren. Focus niet op wat je niet meer gaat doen, maar op hoe je het juist wel wil gaan doen. Jezelf dingen verbieden helpt namelijk niet.

4. Tegenvallers horen erbij
Wat jouw nieuwe gewoonte ook is, het aanleren hiervan gaat nooit in een rechte lijn. Er zullen ook dagen zijn waarop het allemaal niet wil lukken. Probeer van deze momenten te leren, maar niet te lang bij stil te staan. Het is na één tegenvaller niet meteen een verloren zaak!