Ben jij net begonnen met yoga en kan je nog wel wat tips gebruiken om beter te kunnen presteren tijdens de yogalessen? Lucky you! Onderstaand 4 tips voor de yoga rookies onder ons.

1. Oefening baart kunst
Als je een oefening krijgt van de teacher en deze houding is ongemakkelijk of nog moeilijk te onthouden, dan kan het helpen vaker aan de lessen deel te nemen. Je zal door herhaling de oefening waarschijnlijk steeds beter gaan uitvoeren. Er zijn maar weinig mensen die na één keer een oefening volledig onder de knie hebben. Het is daarbij belangrijk jezelf vooral niet met je buurman te vergelijken!

2. Oefen thuis
Probeer de oefeningen die je tijdens de les hebt geleerd ook thuis te oefenen, om zo bij de les nog beter mee te kunnen doen. Door thuis in een vertrouwde omgeving te oefenen aan je ademhaling zorg je ervoor dat het tijdens de les makkelijker zal zijn om je ademhaling te controleren.
Neem nog even een paar oefeningen van de teacher door en probeer het voor jezelf. Neem rustig de tijd voor elke oefening en probeer te letten op je houding. Zo zal je zien dat het steeds beter gaat gaan tijdens de lessen.

3. De juiste yogamat
• Grip
Tijdens de oefeningen is het belangrijk dat je stevig staat en goed om je heen kan bewegen. Kies daarom een yogamat waarbij je grip hebt en stabiel staat om te voorkomen dat je uitglijdt.
• Dikte
Ben jij een persoon die veel zittende en liggende oefeningen doet dan is het goed om een wat dikkere mat te aan te schaffen. Ben jij een persoon die vaak staande oefeningen doet dan is het beter om voor een dunnere te gaan, om zo meer grip te hebben op de grond.
• Lengte
De juiste lengte yogamat is voor ieder persoon verschillend. Het wordt aangeraden om een yogamat aan te schaffen die iets langer is dan zodat als je liggende oefeningen doet dat de mat comfortabel onder je zit.
• Kleur
Koop een yoga mat die je mooi vindt en die bij jou past. Door een yogamat te kiezen die strepen heeft zorgt je ervoor dat je tijdens de oefeningen kan zien of je recht staat.
Pas wel op met een yogamat die veel patronen en kleuren heeft. Dit kan je namelijk afleiden tijdens je oefeningen..

4. Focus
Tijdens de yogales is het de bedoeling dat je je focust op je ademhaling, de oefeningen en niet op wat je vanavond of morgen gaat doen. In een wereld waar je wordt overspoeld met allerlei informatie is het een goede vaardigheid als jij je kunt concentreren op hetgeen waar jij mee bezig bent.