Loopt je hoofd over van gedachten en kom je daardoor niet tot rust? Wij hebben een aantal tips voor je verzameld die je kunnen helpen je hoofd leeg te maken en tot rust te komen.

1. Maak een mindmap
Het maken van een mindmap kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gedachten. Je gedachten vanuit je hoofd op papier te zetten, kan echt opluchten. In je hoofd loopt alles door elkaar en op papier kun je je gedachten ordenen. Hoe begin je? Leg een A4tje horizontaal voor je en schrijf ergens in het midden een vraag zoals ‘Wat maakt mij echt gelukkig?’. Vervolgens komen er direct associaties in je op. Deze schrijf je om de vraag heen. Mocht je denken dat je alles hebt, stopt dan niet. Tijdens braindumps volgt er vaak nog een tweede golf van gedachten. Op een gegeven moment ben je echt klaar met alles op papier zetten en kan je beginnen met zaken aan elkaar verbinden en groeperen. Op deze manier kun je er achter komen waar de terugkerende gedachtes vandaan komen.

2. Mediteren
De hele dag door word je geconfronteerd met allerlei prikkels en verwerken je hersenen ontzettend veel informatie. Slapen zorgt voor een groot deel als het gaat om het herstellen van de geest. Maar soms houden je gedachten vast aan dingen en kan zelfs een goede nachtrust niet zorgen dat je deze dingen op de juiste manier verwerkt. Door te mediteren word je bewust van deze gedachten. Meditatie lost jouw problemen niet op, maar jouw houding ten opzichte hiervan zal veranderen. Deze verandering zal meer ontspanning en rust met zich meebrengen.

3. Schrijf het van je af
Schrijven kan therapeutisch werken. Je dwingt jezelf om je gedachten op een bepaalde manier te ordenen. Het is vaak zo dat schrijven je helpt om tot bepaalde conclusies te komen. Dit kan ook gebeuren als je het achteraf terugleest. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij of tik het van je af in een Word bestand.

4. Relativeer
Als jij jouw leven van een afstand bekijkt, hoe vervelend zijn de problemen die je ervaart dan? Door je problemen in een breder perspectief te plaatsen, leer je te relativeren. Door terug te denken aan iets wat je al eerder hebt meegemaakt, kan er voor zorgen dat je jouw huidige issue een stuk minder zwaar opneemt. Sterker nog, het kan zelfs zijn dat je je gaat afvragen waar je je nu zo druk om maakt.

5. Afleiding
Als je een overvol hoofd hebt dan zal je merken dat het kan helpen om jezelf in een andere omgeving te plaatsen en zo afleiding te vinden. Het kan helpen om je gedachten los te laten en weer wat meer rust te vinden. Dit kan je doen door te gaan sporten, lekker de natuur in te gaan of door leuke dingen te ondernemen, die je misschien in tijden al niet gedaan hebt. Vul je hoofd met nieuwe gedachten en geef jezelf de kans om alles een plekje te geven.