De hoge temperaturen en zwoele zomerlucht kunnen veel vragen van je lichaam en soms ook van je humeur. Het aangaan van deze zomerse omstandigheden met mindfulness kan een goede combi zijn, die je helpt extra te genieten!

In een artikel gepubliceerd door de New York times deelt de Amerikaanse mindfulness teacher Breon Michel hoe mindfullness voor verlichting kan zorgen gedurende warme dagen. Zijn adviezen op een rij:

1. Veroordeel niet
Als je zon op je rug voelt branden en de zweetdruppels over je rug voelt lopen, probeer dan de situatie niet meteen als vervelend te bestempelen. Probeer al deze indrukken te ervaren zonder ze meteen te veroordelen. Voel de sensaties zonder te worden meegesleurd door je gedachtes over hoe vreselijk het wel niet is. Ga na of je iets prettigs kan opmerken. Is er een koel briesje die je huid licht verkoeld? Of voel je een aangename warmte in je lichaam? Let op wat er gebeurt als je ervaring, goed of slecht, niet gekleurd wordt door een oordeel.

2. Verleg je focus
Als de hitte je rusteloos maakt, breng dan de focus naar je voeten. Zoek een plek in de schaduw en schop je schoenen uit. Ervaar het gevoel van de aarde, het gras of een andere ondergrond onder je voeten. Neem een paar bewuste stappen en focus je aandacht op elke prikkel terwijl je rustig rondloopt.

3. Neem je rust
Als je kunt, rust dan midden op de dag uit. Op het heetste moment van de dag kan je energie niveau op een laag pitje staan. Laat dit op je afkomen, in plaats van de vermoeidheid te bestrijden. Gebruik het als een moment om even tot rust te komen en op je ademhaling te letten. Als je gedachten terugkeren naar de onaangenaamheid van de hitte, probeer dat dan enkel op te merken. Het observeren van hoe ons brein werkt is onderdeel van de uitvoering. Gebruik het als een kans om los te laten en opnieuw te beginnen.

Bron: New York Times