Er verschijnt steeds meer wetenschappelijk bewijs dat buiten zijn goed is voor onze gezondheid. Zo vermindert het stress en verbetert het ons concentratievermogen. Helaas zorgt de huidige situatie ervoor dat we het leeuwendeel van onze tijd binnen doorbrengen. Dit leek ons dan ook het perfecte moment om 4 tips te delen die jou helpen om vanuit huis van de natuur te genieten.

1. Groen in huis
Een mooie bos bloemen op de eettafel of een orchidee op de vensterbank, daar wordt je toch direct vrolijk van? Dit is het moment op jouw plantenverzameling uit te breiden. Want een groen huis heeft naast een mooie uitstraling ook een positieve invloed op bijvoorbeeld je humeur.

2. Geluid van de natuur
Het geluid van golven die tegen de rotsen aan slaan, regen dat op het dak valt of het getjilp van vogels op een vroege lente morgen: de natuur kent ontzettend veel geluiden. Ons brein reageert sterk op geluid. Het werkt zelfs kalmerend om naar geluiden uit de natuur te luisteren. Als je midden in de stad woont zijn de geluiden van buiten, misschien minder goed te horen. Maar wees niet getreurd want er staan op Spotify een aantal afspeellijsten met enkel geluiden uit de natuur!

3. Geur
Geuren kunnen herinneringen oproepen en je humeur positief beïnvloeden. Elke geur heeft weer een ander effect op je lichaam en geest. Zo helpt lavendel je om te relaxen en rustig te slapen, krijg je van sinaasappel of eucalyptus juist een fris en wakker gevoel en zorgen bergamot en melisse voor een nieuwe dosis energie. 

4. Beelden
Het bekijken van beelden uit de natuur heeft een ontspannend effect. Dit komt doordat het je zenuwstelsel kalmeert. Dit kan je natuurlijk doen door op je balkon te gaan staan of uit het raam te staren. Maar je kunt ook een mooie natuurdocumentaire opzetten. De achtdelige natuurdocumentaire Our planet is een echte aanrader! Deze documentaire is gemaakt door Netflix in samenwerking met WWF.