Nu de wereld op zijn kop staat, is het niet vreemd dat we allemaal een beetje overweldigd zijn. En daarom is het juist nu, extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Daarom hebben wij 5 self-care tips voor je op een rijtje gezet!

1. Een frisse neus halen
Nu de maatregelen beetje bij beetje versoepelen, kunnen we weer meer naar buiten toe. Er zijn verschillende redenen waarom een frisse neus halen goed is voor je. Zo krijg je er energie van, je hersenen krijgen een oppepper, en uit een studie gepubliceerd in het Journal of Environmental Psychology blijkt zelfs dat buiten zijn ons meer het gevoel geeft écht te leven.

2. Mediteer
Uit langdurig onderzoek is gebleken dat meditatie ervoor zorgt dat je minder neurotisch, gestrest en angstig bent. Het onbevooroordeeld aandacht leren hebben voor het hier en nu, doet veel goeds met je. Dit is dan ook een goede reden om het in ieder geval te proberen! Als je nog geen idee hebt over hoe te starten met mediteren, dan zijn er genoeg online guides die je hier mee kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de app Headspace.

3. Voeding
‘Je bent wat je eet’, feitelijk gezien is hier niks onwaar aan. Koop daarom gezonde producten die echt wat doen voor je lichaam en geest. Naast verse en fijne producten is het ook belangrijk dat je eten met aandacht en liefde wordt bereid en je mindful eet. Door met aandacht te eten vergroot je het bewustzijn van lichamelijke signalen, die aangeven dat je honger hebt of juist verzadigd bent.

4. Schrijf
Je gedachtes gaan gedurende dag van hot naar her en dit kan een hoop onrust veroorzaken. Door een dagboek of ‘journal’ te gebruiken om je gedachtes, ideeën en lijstjes in te schrijven creëer je structuur en boost je daarbij je productiviteit. Daarnaast verplaats je alle informatie vanuit je hoofd, naar papier en dit zorgt voor een hoop rust in je hoofd. Daarbij is uit onderzoek gebleken dat het elke dag opschrijven van je gevoelens en je dankbaarheid het geluksgevoel kan vergroten en zorgt voor minder stress.

5. Maak een fijne afspeellijst
Muziek kan ons een instant fijn gevoel bezorgen en positieve gevoelens intenser doen voelen. Dus pak Spotify erbij en maak een playlist met al jouw favoriete nummers van het moment. Als je toch bezig bent, maak dan verschillende afspeellijsten, voor verschillende moods (rainy day, happy feelings, etc.).